Användarna får inga inloggningsuppgifter till sina e-postadresser

  • Nya användare ska få e-post med uppgifter om inloggning när de registreras på skolan. Om en användare inte får sina inloggningsuppgifter kan det bero på flera olika saker. Här är de vanligaste anledningarna.

    Användaren har redan ett konto

    Om användaren har haft ett konto tidigare med samma e-postadress skickas inget nytt meddelande ut. Användaren loggar in med samma uppgifter som tidigare. Har användaren glömt sitt lösenord kan hen klicka på "Glömt lösenord?" på inloggningssidan.

    Felstavning

    Det är vanligt att e-postadresser är felstavade. Kontrollera adressen och vid felaktig e-postadress kontakta oss med information om den felaktiga och den rätta adressen så ändrar vi den. 

    Spamfilter – kolla skräpposten

    En annan vanlig anledning till att e-post inte når fram är att det tolkas som spam/skräppost. Det kan finnas spamfilter i användarens e-postklient. De har då en mapp för skräppost som de kan titta i om meddelandet ligger där. I vissa fall har skolan eller kommunen ett generellt spamfilter där meddelandet fastnar. Då får man kontrollera detta med skolans it-ansvariga.

    Den långsiktiga lösningen är att skolans it-ansvariga lägger till våra avsändardomäner (*@nok.se) i en s.k. whitelist (en slags katalog med godkända domäner som inte ska markeras som spam).

    Lös problemet tillfälligt

    Om din elev trots allt inte får e-post med inloggningsuppgifter till sin e-post kan du hjälpa eleven att bestämma ett lösenord så att eleven kan logga in. 

    Detta är dock en tillfällig lösning, det är viktigt att först och främst se till att elevens e-postadress är rättstavad och att meddelandet inte hamnat i skräpposten.

    1. Logga in på ditt lärarkonto och tryck på Administration som du hittar under ditt namn på hemskärmen. Välj fliken Elever.
    2. Sök upp eleven, tryck på menyn med tre punkter (...) vid sidan om elevens namn. 
    3. Tryck på Återställ lösenord.
    4. I fältet Välj lösenord kan du låta eleven skriva önskat lösenord. Tryck sedan Ändra
    5. Eleven kan nu logga in på sin egen enhet med sin e-post och det nya lösenordet.

    Kontakta oss om du behöver hjälp.

  • Fick du svar på din fråga?