Problem? Uppdatera webbsida och rensa cache

  • Om något ser konstigt ut eller beter sig oväntat kan problemet ligga i webbläsaren, t.ex. cache-minnet, och då behöver du uppdatera informationen i din webbläsare. Alla webbläsare har ett minne där information sparas för att snabbare kunna visa sidan. När man rensar minnet får webbläsaren en ny chans att läsa in och visa informationen på sidan korrekt. Men du kan börja med att se om det hjälper att bara uppdatera webbsidan.

    1. Uppdatera sidan

    Problem kan ibland bero på en uppdatering av en komponent på webbsidan – medan din webbläsare fortfarande har en äldre version av samma komponent sparad i sitt minne. Ofta kan problemet då lösas genom att man trycker på knappen uppdatera i webbläsaren (när man befinner sig på sidan där problemet finns). Knappen kan ha lite olika placering men oftast ligger den intill adressfältet och ser ut som en eller två pilar i cirkel. Man kan också trycka tangentbordskommandot CTRL+R på en PC eller CMD+R på en Mac för att uppdatera sidan.

    2. Rensa webbläsarens minne (cache)

    Första gången du besöker en webbsida hämtas alla bilder och innehåll ner till cache-minnet och sparas i din dator. Nästa gång du besöker samma sida hämtas informationen inte från internet utan direkt från minnet i din dator vilket gör att sidan laddas snabbare. 

    Om något ser konstigt ut på din webbsida (eller i våra digitala produkter som nås via webben) så kan det bero på att inaktuell sparad information visas. Du behöver då rensa minnet så att informationen kan visas korrekt. 

    Så här rensar du

    Hur du gör för att rensa minnet beror på vilken enhet och webbläsare du använder. Efter att du rensat är det bra om du även stänger ner och startar om din webbläsare.

    Google Chrome

    Windows och Chromebook

    1. Till höger om adressfältet, tryck på menyn med tre prickar.
    2. Välj Fler verktyg och Ta bort webbinformation.
    3. Se till att Tidsintervall är Sedan kontot skapades. 
    4. Bocka för Cachade bilder och filer och tryck Rensa data.

    Mac OS

    1. I webbläsarens meny Chrome, välj Rensa webbinformation.
    2. Se till att Tidsintervall är Sedan kontot skapades
    3. Bocka för Cachade bilder och filer och tryck Rensa data.

    iOS (iPad och iPhone)

    1. Tryck på menyn med tre prickar.
    2. Välj Historik. Välj Rensa webbinformation.
    3. Se till att Tidsintervall är Sedan kontot skapades
    4. Bocka för Cachelagrade bilder och filer och tryck Rensa webbinformation.

    Apple Safari

    Mac OS

    1. I webbläsarens meny Safari, välj Rensa historik.
    2. Välj alternativet Rensa all historik. Tryck Rensa historik.

    iOS (iPad och iPhone)

    1. Gå till Inställningar och Safari.
    2. Välj Rensa historik och webbplatsdata, tryck Rensa.

    Microsoft Edge

    1. Till höger om adressfältet, tryck på menyn med tre prickar.
    2. Välj Historik och Rensa webbdata.
    3. Se till att Tidsintervall är All tid.
    4. Bocka för Cachelagrade bilder och filer och tryck Rensa nu.

    När webbläsarna uppdateras kan menyer ändra namn och instruktionerna behöva förnyas. Kontakta oss gärna om något inte stämmer. 

    Snabbkommando för att rensa cachen hittar du här – rensacachen.nu!

  • Fick du svar på din fråga?